Egyéb

Van elég informatika tanár 2021 nyarán?

Kicsivel több mint egy éve végeztem az első felmérést, amiben arra kerestem a választ, hogy valóban informatika tanár hiány van, mint ahogy sokan az oktatás dolgozók érzik.

A tavalyi rövid elemzés folytatásaként idén is összegyűjtöttem az álláshirdetéseket.

Adatgyűjtés

Most is 2 helyről gyűjtöttem az adatokat. Az első a Közszolgálati Állásportálon (https://kozigallas.gov.hu/) található állásajánlatok közül az informatika kulcsszóra kiadott eredmények kerültek be az adatsorba. Ennek oka, hogy ezzel a kulcsszóval találhatóak meg a releváns tanári állások. Ezen kívül 2 db számítástechnika szakkal meghirdetett állást található. Az adatgyűjtés időpontja: 2020.08.10.

A második adatforrás a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (nive.hu) oldalán közzétett Szakképzési Centrumok (SZC) és tagintézményeik honlapján közzétett állások voltak. Az egyházi fenntartású intézmények hirdetései nem kerültek feldolgozásra.

Összesen 191 álláshirdetés került feldolgozásra.

Szakképzési Centrumok álláshirdetései

A Tankerületi Központokkal ellentétben nincsen egységes felületet, ahol az összes SZC meghirdetné az aktuális ajánlataikat. Az egyes SZC oldalak pedig nagyon változatos képet mutatnak. A legtöbb szerencsére hirdeti a tagintézményei álláshirdetéseit, de jó SZC oldal van, ahol nincs fent álláshirdetés, vagy csak azok, amelyek közvetlenül az SZC-hez köthető hirdetés pl. az SZC-be kerestek adminisztratív állásra munkavállalót. Ezekben az esetekben a tagintézmények oldaláról gyűjtöttem le az aktuális hirdetéseket.

Eredmények

A tavalyi évhez hasonlóan most is a legtöbb hirdetés a Tankerületi Központok tették közzé.

Sokkal vegyesebb a kép, ha megyei megoszlásban nézzük az álláshirdetéseket.

Az most is tisztán látszódik, hogy a legtöbb hirdetést továbbra is Budapesten adták fel. A második helyezett Pest megye. A legnagyobb IT munkaerőhiány is itt koncentrálódik az országban, ezért ezen nincs is mit csodálkozni. Ami meglepő talán, hogy Csongrád-Csanád megyében, és Hajdú-Bihar megyében, ahol erős IT ipar található viszonylag kevés informatika tanárt keresnek.

Szakképzési Centrumok

A felmérés legérdekesebb számait a Szakképzési Centrumok hirdetései adják. A tavalyi nagy átalakulás után egy tanévet követően meglepően kevés hirdetést adtak fel az SZC-k. Összesen 38 darabot.

Az arányok mások az összes megjelent hirdetésekkel összevetve. A legtöbb álláshirdetést ugyanúgy Budapesten jelent meg, de a második helyezett Vas megye, a harmadik pedig Baranya és Nógrád megye. A fenti diagramon nem található meg minden megye. 5 megyében egyáltalán nem keresnek informatika oktatót.

Mit jelent ez?

Ha a fenti százalékokat számokra fordítjuk le, akkor Budapest 51 Szakképzési Centrumhoz tartozó iskolájában 9 informatika oktatót keresnek, Vas megye 13 Szakképzési Centrumhoz tartozó iskolájában pedig 6-ot. De például Tolna megyében egyet sem. Hogy lehet ez?

Ha egy ideális országban élnénk, akkor ez annak lenne betudható, hogy a tavalyi váltás tényleg jól sikerült. A megemelt juttatások és a javuló körülmények megoldották a tanárhiányt.

Ha azonban azokat a véleményeket nézem,amiket a SZC intézményeiben dolgozóktól lehet hallani, olvasni, akkor a legtöbb helyen trükköznek. A leggyakoribb megoldások:

  • A közismereti informatika/digitális kultúra tárgyakat csoportbontás nélkül indítják el – így újra visszatérnek a 24-28 fős géptermes órák – de kevesebb órát kell tartani
  • Már előre tervezett túlórákkal indul a tanév
  • Szakképzettség nélküli oktatók/demonstrátorok alkalmazása – már ha találnak

A legsokoldalúbb informatika tanár

A meghirdetett állások 23%-a volt tisztán egyszakos informatika tanár/oktató. Azonban minden évben van olyan meghirdetett állás, ahol – vélhetően az iskola nagysága miatt- magasfokú sokoldalúságot várnak el a jelentkezőtől. Ez idén egy ének-földrajz-informatika-rajz szakos tanár hirdetésben nyilvánult meg, amiben Andocsra keresnek új kollégát.

Konklúzió

Az idei nyár slágerszakja a matematika volt. Az adatgyűjtés során olyan mennyiségű matematika tanár/oktató hirdetés tettek közzé, ami rendkívül szembetűnő volt. Konkrétan majdnem minden tankerületben és szakképzési centrumban kerestek. Ehhez viszonyítva enyhült az informatika oktatók hiánya – papíron.

A fenti trükközésekkel meddig tartható fent ez az állapot a Szakképzési Centrumokban? Nem sokáig. A technikumi képzéssel az első két évben tapasztalható mérsékeltebb szakmai óraszámok drasztikusan elkezdenek emelkedni. A régi rendszerben nem mindenki indított ötöd-hatodévet OKJ-n. De ha indult is, akkor is a legtöbb helyen ez egy csoportnyi embert jelentett. Ez most sok helyen két csoportot fog jelenteni a későbbiekben. Ezt azonban nem csak mennyiségi, hanem minőségi problémákat is fog jelenti pl szoftverfejlesztő szakon magasszintű Javascript tudással rendelkező oktatónak is rendelkezésre kell állnia a tanári állományban, akit nem lehet csak úgy “leakasztani” a tanév kezdése elött.

A Tankerületi Központokban őszintébbek a hirdetésekkel kapcsolatban, de a rosszabb fizetési viszonyok miatt kevés eséllyel tudnak munkavállalót találni. Valószínűleg azokban az intézményekben, ahol nincs erre más lehetőség, akkor ugyanúgy minimum kötelező óraszámmal és összevont csoportokkal fognak operálni,mint a Szakképzési Centrumokban. Így annak az esélye, hogy az új Digitális Kultúra tantárggyal együtt megújul és növekedni fog a létfontosságú digitális készségek elsajátítása a közoktatásban, elég kevés. Az is igaz, hogy ezt alulfizetett, túlhajszolt tanárokkal reálisan nem is várható el.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük